13 november - Reisverslag uit Nkambeni, Zuid-Afrika van Gerrit en Hetty Hakkenhaar - WaarBenJij.nu 13 november - Reisverslag uit Nkambeni, Zuid-Afrika van Gerrit en Hetty Hakkenhaar - WaarBenJij.nu

13 november

Blijf op de hoogte en volg Gerrit en Hetty

13 November 2017 | Zuid-Afrika, Nkambeni

Gefeliciteerd Marc!! Hoera 21 jaar!!!!
Vannacht een aantal keren wakker geweest van de trein die hier net ver vandaan rijdt. Vantevoren hoorden we dat deze trein net als een helikopter klinkt. En dat we niet bang hoefden te zijn omdat t soms net lijkt dat de trein door de tenthuisjes komt bulderen. Het klopt wel, want Tjonge jonge... wat een lawaai. Daarentegen hoor je, als de trein niet rijdt, en gelukkig is het niet zo vaak, de vogeltjes fluiten en de krekels. En dan nog een beest maar wat dat is? Je slaapt hier onder een klamboe met airconditioning aan, zo warm.
Om 4.50 uur waren we wakker. Gefeliciteerd Marc!!!!Hoera! Gisteravond hadden we alles klaargezet voor de gamedrive. Dus na een douche konden we om half 6 ontbijten. Wij zitten best een eind van het hoofdgebouw af. Je gaat niet even heen en weer. Dus gelijk de rugzak mee. We vertrokken om 6 uur. We reden het terrein af en dan kom je in de 2 e ring van het krugerpark. Dan na een kilometer kom je voorbij een soort douane om het echte park in te gaan. Wat een belevenis was de gamedrive. Zo ontzettend mooi. We kwamen al gauw 1 olifant tegen. Een oudere loopt meestal alleen en de rest in een kudde. Niet ver daar van af zagen we al apen lopen. Een van de medepassagiers, Jacqueline, knipte een foto van een aap en gelijk sprong er eentje bovenop. Dat werd een mooie foto. Verderop gebeurde hetzelfde met de zebra’s. Wat zijn dat prachtige dieren om te zien. Een kudde olifanten voor ons de weg overstekend en 2 kleintjes spelend. Prachtig! Wat ons opviel was dat er ontzettend veel impala’s waren. Mooie sierlijke dieren. Volgens de chauffeur of gids zouden we waarschijnlijk de leeuw vandaag niet tegenkomen. Jammer.
Rond 9.15 uur konden we een kopje koffie kopen bij een restaurant wat net aan de rand van het park lag. Iedereen eruit en eerst naar het toilet. Want vanaf 6 uur mocht en kon je niet meer plassen. Na de koffie voor de zekerheid eerst weer naar het toilet geweest want nu moesten we tot 13 uur wachten. Na de koffiepauze gingen we verder op big 5 jacht. Als je iets zag, moest je stop roepen. Ik dacht 1x wat te zien, maar het was een kei in de kleur van een leeuw.
Op een zeker moment stonden er een aantal auto’s en wagens bij elkaar. Er was zeker iets te zien! En ja hoor, een leeuw lag aan de rand van een zandweg. Helaas lag hij, ja het was een mooie hij met lange manen, voor ons niet gunstig. Ik hoop dat de foto gelukt is. We konden zijn staart zien en hij keek ook onze kant op. Maar we hebben hem gezien!
Verder Nijlpaarden in verscheidene meertjes gezien, een havik, een krokodil, koedoes, giraffes, buffels, veel olifanten, veel impala’s, een kameleon, en mooie vogels gezien. Af en toe vloog er een beest onder de kap door in de wagen. Een hele grote tor, nog groter dan een meikever. Sofie, een medereiziger uit België stond bovenop de bank te gillen. Vantevoren was gezegd no noise, wat een lol dat wij hadden. En ik moest al zo nodig plassen...
Om 13 uur kregen we middenin het Krugerpark eten. Daar stond een soort tentenkamp klaar met eronder picknickbanken. We kregen weer een heerlijke barbecue. Lekkere salades en worstjes en kip. Er stond rondom overal bewaking omdat er natuurlijk wilde dieren rondom leefden. De toiletten stonden vanzelfsprekend wat achteraf, maar het voelde niet zo prettig als je er naar toe moest. Het was erg warm. Peentjes zweten zoals Rik dat noemt.
Na anderhalf uur weer de terreinwagens in. Je had vantevoren kunnen aangeven of je een halve dag of een hele dag met de gamedrive mee wilde. Wij gingen voor de hele dag. Helaas hadden we ‘s middags geen extra dieren gezien die we nog niet tegen waren gekomen, maar de natuur was prachtig en de wind voelde lekker aan op de wagen. Je moest je elke keer goed met zonnebrandolie insmeren, de zon was fel en onder de kap van de terreinwagen verbrandde je snel. We genoten enorm.
Onze chauffeur vertelde veel en ging ook zandpaden in waar verboden toegang op stond. Later hoorden we dat andere chauffeurs dit niet deden. Of het nou toegevoegde waarde had weten we niet, maar het was spannend.
Tegen 16 uur waren we terug bij ons tenthuis in Nkambeni, lekker gedoucht en tegen 18 uur zijn we naar het restaurant gelopen en geprobeerd om via wifi met het thuisfront contact te krijgen, wat jammergenoeg niet lukte. Dan maar zo even met de jarige gebeld, maar we hoorden dat dit vreselijk duur moet zijn, dus doen we maar niet weer.
Om 19 uur buiten gegeten, weer een barbecue, maar dan wat meer soorten vlees. Het barstte van de muggen dus goed ingesmeerd met Deet. Sommigen van de groep gingen binnen zitten eten. Rond half 9 waren we weer terug in het tenthuis. Dat is wel raar hoor, dat je gelijk na het eten naar je slaapplek gaat, maar je bent zo moe dat je om 21 uur wel wilt slapen. Allereerst hadden we de boel al klaargezet, want de koffers worden morgenochtend half 7 al weer opgehaald.