Woensdag 22 november - Reisverslag uit Oost-Londen, Zuid-Afrika van Gerrit en Hetty Hakkenhaar - WaarBenJij.nu Woensdag 22 november - Reisverslag uit Oost-Londen, Zuid-Afrika van Gerrit en Hetty Hakkenhaar - WaarBenJij.nu

Woensdag 22 november

Blijf op de hoogte en volg Gerrit en Hetty

22 November 2017 | Zuid-Afrika, Oost-Londen

En zo zijn er al weer 14 dagen voorbij. De tijd vliegt, maar dat kan ook niet anders met zo’n druk programma. Afgelopen nacht erg slecht geslapen. Dit hebben we nog niet eerder gehad. Rond 5.45 uur eruitgegaan, gedoucht en de koffers klaargezet. Om half 7 werden deze weer opgehaald en vast in de bus gezet. Onze bikini en zwembroek waren nog nat van gisteren en het had vannacht flink geregend, dus deze in een plastic zak in de koffer gedaan.
Na het ontbijt, hier hadden ze heerlijke pancakes Marc!, net als in Turkije, even geprobeerd te appen, maar het lukte niet. De locale vrouwen zaten al weer op hun plekje op een kleedje kraaltjes te rijgen en probeerden nog wat spulletjes te verkopen. Ik ben maar overstag gegaan en heb een ketting gekocht, het kost geen drol en je maakt deze mensen zo blij.
We zijn om 7.30 uur vertrokken en rijden vandaag zo’n 600 km. Dat wordt een lange rit. Het miezert wat en het is mistig. Maar Tjitte heeft contact met de gastheer van waar we “thuis zijn” gehad en het moet daar zonnig zijn. We hebben rond half 10 weer bij een benzinestation een koffiestop gehad. Ik was een beetje misselijk en had wat hoofdpijn, dus heb een flesje cola gekocht. Gerrit een bakkie koffie en toen naar East Londen gereden ( waren daar om 11.30) om daar in de Spar iets voor de lunch onderweg te kopen. We stopten namelijk pas weer in St. Alfred rond half 3. Inmiddels scheen de zon al weer. De weg er naar toe, was lang en het landschap leek een beetje op het Oerd op Ameland. Met bos en struiken, groen en dalen. Tjitte leerde ons nog wat Afrikaanse woorden: hopelijk klopt het? Minka???

Lucifer: vierhoukie.
Sandwich: toebroodje ( een broodje wat toegedekt wordt)
Tv: beeldradio
Zakrekenmachine: sompompie (je pompt de som op)
Bh: bustelijfie
Lift: hijsbakkie

Logisch hè? Die woorden. Gewoon simpel Nederlands.
St. Alfred was een wereld van verschil betreffende de huizen. Dit hadden we nog niet gezien. Voor mIljoenen euro’s staan deze er prachtig aan een monding uit de zee gelegen, maar er woont niemand in, hoe bijzonder is dat. We reden naar een soort pier en kregen de gelegenheid om wat in het restaurantje wat te drinken of een luchtje te scheppen. Het laatste was goed aan ons besteed, je hebt immers al zo lang gezeten. Mijn hoofdpijn en misselijkheid was gelukkig over.
We werden wel gezandstraald want er stond een flinke wind.
Na 3 kwartier reed de bus weer verder. Volgens Tjitte zitten we op de helft en zal de rels nu iets sneller gaan, omdat we via een bredere weg gaan. Onderweg komen we zelfs een zebra, buffels en impala’s tegen.
We rijden door Alexandria. Hier wordt chichorei verbouwd en vroeger waren er veel olifanten. Je kunt in deze omgeving de big 7 van Kaapstad spotten, die uit onze big five bestaat en dan komen de witte haai en walvis er nog bij.
Tjitte stelt voor om vrijdagmorgen walvissen te gaan spotten. We twijfelen hier enorm over want er wordt gewaarschuwd dat de zee erg wild is en we hebben geen van beiden zeebenen. We mogen er nog over nadenken.... denk, denk...
Na weer een stop bij Nanaga farm stall, waar een mooi winkeltje bij was, waar we nootjes kochten, reden we tegen 17 uur verder richting Port Elisabeth. We rijden over een dubbele weg en moeten nog 140 km.
Port Elisabeth, is een mooie stad langs de oceaan en het moet de meest winderige stad zijn. Daarna langs het in juni afgebrande stuk bos door naar onze bestemming in Cape St Francis gereden. We kwamen rond 19 uur aan bij Cape St Francis Resort. Kregen de sleutel en toen was het tegen 20 uur dat we naar het restaurant gingen om te eten. Dat is jammer. Want de plek is hier fantastisch aan de zee, maar als je van het eten weer komt, is het tegen 22 uur en ben je zo moe dat je gelijk je bed in duikt. En het is hier superheld bewaakt, alles achter de hekken.. inclusief de bus.
Gauw de bikini en zwembroek nog uitgehangen, die nog nat waren van het zwemmen gisteren. Hopelijk zijn de ze morgen weer droog. De wekker gaat weer om 6 uur. Morgen moeten we om 7.45 uur kant en klaar staan voor een strandwandeling naar een pinguïn opvang, degene die niet willen lopen, kunnen met de bus. Vanaf daar gaan we naar een nieuw gebouwd schooltje en een handwerkcentrum! Dus Marietje, Jentina en Ma, ik zal goed kijken wat ze er maken en eventueel vast de entreebewijzen reserveren.
Morgen reizen we volgens Tjitte MAAR 250 km. Maar wie weet, hij heeft elke keer weer een aapje uit zijn mouw! Haha... goodnight everybody!

• 23 November 2017 - 18:00

Jinke Rozema:

He wat leuk dit nog veel plezier de komende dagen

• 23 November 2017 - 18:30

Hak:

veel plezier nog en geniet ervan

• 23 November 2017 - 19:35

Minka Koops:

Die Afrikaanse woorden zijn goed, Hetty. Lucifer = vuurhoutjie. Sandwich = toebroodtjie.

• 23 November 2017 - 19:54

Kim:

Ook al over een geduldstoepje gereden. Melkschommel gehad? :)

• 23 November 2017 - 19:55

Kim :

Walvissen spotten is echt prachtig! Een aanrader....

• 24 November 2017 - 19:18

Gerrit En Hetty Hakkenhaar:

Geduldstoepje Kim? Is dat een drempel? Genoeg gehobbeld op de Sani Pass.

• 29 November 2017 - 07:55

Gerrit En Hetty Hakkenhaar:

De milkshake niet genomen Kim, haha