11 november - Reisverslag uit Ohrigstad, Zuid-Afrika van Gerrit en Hetty Hakkenhaar - WaarBenJij.nu 11 november - Reisverslag uit Ohrigstad, Zuid-Afrika van Gerrit en Hetty Hakkenhaar - WaarBenJij.nu

11 november

Blijf op de hoogte en volg Gerrit en Hetty

11 November 2017 | Zuid-Afrika, Ohrigstad

Vanmorgen voor de wake up call van 6.15 uur waren we al gedoucht. Een paar foto’s genomen van de erg prachtige accommodatie. Het ontbijt was weer goed op een paar vieze kopjes na. Gisteren was dit het geval met het bestek. Dus de servetten worden goed gebruikt. Gisteravond hebben we de koffers gereorganiseerd, wat niet meeviel. We hebben zoveel kleren meegenomen en waarschijnlijk dragen we t niet eens. Maar ja, vantevoren werd gezegd dat het warm, maar ook koud kan zijn. Dus dan neem je vanalles mee. Tot nu toe is het erg warm. En hoe bestaat het, Hetty is flink verbrand, terwijl thuis de zonnebank al flink wat overuren gemaakt had en zich ook goed vantevoren ingesmeerd had! Het kwam van de fietstocht van gisteren, de zon is erg krachtig.
We zijn vanmorgen om 7.45 uur vertrokken. Tjitte moest namelijk eerst de kofferjongens nog uitleggen dat ze geen contant geld meer in de hand krijgen. Dit n.a.v de overval van een aantal weken geleden. Ze krijgen het van Fox overgemaakt. Wij kunnen ook de optionele excursies nu met de mobiele pin betalen, terwijl je er vroeger contant voor moest betalen. Ze hebben de boel nu dus wel aangepast.
Onderweg naar Ohrigstad, een vlakte van heuvelige kale weilanden, grazende koeien en soms komt er een “boerderij” of een “blikjesdorp” voorbij. Zo noemen ze de sloppenwijken hier.
Bij een tankstation, waar ook een winkeltje en cafeetje stond, een bak koffie en cappuccino gedronken. Rond half 11 vervolgden we onze reis.
We hebben te horen gekregen dat we vantevoren water kunnen “bestellen”, Onpa, de buschauffeur, zorgt dan dat de gereserveerde bestelde flesjes water per dag per stel in de koelkast klaar liggen. Het water richting het Noorden wordt afgeraden te drinken.
In Dullstroom, een dorp onderweg hebben we bij Harries pancake een pannenkoek gegeten. Niet goedkoop maar lekker. Verder kon je er een paar winkeltjes bekijken maar het was erg toeristisch en prijzig. Hoe meer we naar het noorden gingen hoe meer het landschap veranderde. Wat meer bomen en bloei.
Bij een plaspauze een kaartje gekocht voor onze kleinzoontjes. We hopen dat deze overkomen, want het mannetje zei geef mij, ik zorg ervoor. Dus Jens, misschien over 2 weekjes de post in de gaten houden! We verwachten dat de kaart pas met kerst aankomt, dus geen kaartjes voor de anderen hoor!
Op een gegeven moment reden we een andere provincie in en Tjitte riep ik heb een verrassing voor jullie. En wat stonden er op de berg? Een giraf, neushoorn, olifanten... wauw, Onpa ging zachter rijden zodat wij foto’s konden maken.
Maaaaaar het was nep. Er stonden hele grote beelden. Whahaha.
Grapje van de reisleider.

We kwamen rond 16 uur aan in Hanna Lodge nabij Ohrigstad. Super, wat een locatie! We kwamen op de oprijlaan al giraffes tegen, antilopes, wrattenzwijnen. Wat prachtig allemaal! We kregen maar even de tijd om een trui te pakken want om half 5 moesten we al weer klaar staan voor de gamedrive. Met de hele groep dit keer in een open terreinwagen. Wat een belevenis zeg! We hebben de eerste van de big file al gezien. Een hele groep buffels. En later kwamen we ze weer tegen en renden ze een meertje in om te drinken. Wat geweldig om te zien. De kievit hoorden we ook. En parelhoenderen liepen voor de wagen uit. Schitterend allemaal. Rond 18 uur waren we er weer. Lekker gedoucht, een drankje genomen en een heerlijk buffet gehad. Wat meer kennis gemaakt met de medepassagiers.De dag is om gevlogen ondanks dat we zo’n 400 km gereden hebben. Hetty heeft ontzettend dikke voeten. Komt zeker van het lange zitten? Geen idee. Morgen moeten we weer om 6 uur op dus dat wordt zo gauw slapen. Tot morgen!

• 11 November 2017 - 18:45

Marietje:

Leuk om jullie verhalen zo mee te krijgen en om mee te beleven.
    Heel veel plezier.

• 11 November 2017 - 19:15

Kim:

Leuk hoor....om jullie verhalen te lezen! Veel plezier!

• 11 November 2017 - 20:07

Mariska:

Veel plezier!

Kusjes, knuffels van ons alle 4!

• 12 November 2017 - 09:15

Manouk En Rik:

Weer mooi om te lezen.
    Veel plezier! Xx ons

• 12 November 2017 - 12:50

Minka Koops:

Wat leuk - jullie beleven ook van alles en nog wat - zo veel te zien - en het gaat steeds mooier worden - geniet er van.

• 12 November 2017 - 17:25

Jantje:

Mooie foto;s, en zo"n gamedrive is een prachtige ervaring
    .Veel plezier morgen in Kruger Park

• 12 November 2017 - 17:50

Akke:

Drukke vacantie zo te lezen geniet