Donderdag 16 november - Reisverslag uit Bayala, Zuid-Afrika van Gerrit en Hetty Hakkenhaar - WaarBenJij.nu Donderdag 16 november - Reisverslag uit Bayala, Zuid-Afrika van Gerrit en Hetty Hakkenhaar - WaarBenJij.nu

Donderdag 16 november

Blijf op de hoogte en volg Gerrit en Hetty

16 November 2017 | Zuid-Afrika, Bayala

Vanmorgen om 5 uur al wakker. Tjitte was toen al aan het zwemmen in het zwembad voor onze kamer. Er is veel wind vandaag en toen ik met blote voeten uit de kamer kwam, was het erg fris. Ik heb de onderste pijpen van de afritsbroek in een sopje gedaan, want die waren door de nattigheid gisteravond vies geworden. Ik heb de pijpen op het bankje voor de kamer in de wind en zon gelegd om te drogen.
Na het ontbijt hadden we nog tot 11 uur de tijd om te relaxen, foto’s te maken e.d. Dit is de eerste keer in 1 week tijd dat we deze qualitytime kregen. Wel even lekker. Maar dan ben je dus al wakker om 5 uur.! Balen. Maar de tijd nuttig besteed door de 3 verslagen van afgelopen dagen te maken, zelfs WiFi op de kamer nu het nog maar 5 uur in de ochtend is.
Rond 7 uur was ik klaar met de verslagen, Gerrit wakker gemaakt, die snurkt lekker door nu het kan, gedoucht en toen ontbeten. Daarna op het terrein rondgekeken en we zagen de giraffes al weer lopen. Er zit schrikdraad om de accommodatie tegen de wilde dieren, net als in het Krugerpark. De pijpen heb ik nat aan de broek geritst, zo droogden ze veel sneller als op het bankje. Om 11 uur, na een kop koffie de bus ingestapt en de 10 km zandweg afgereden. Met 36 paar ogen keken we naar wilde dieren. En ja hoor, Daan zag een jachtluipaard! Geweldig! De hele bus was in rep en roer. Want deze kom je niet vaak tegen. In Nederland al helemaal niet,maar ik bedoel hier ook niet! Schitterend!
Onpa, de chauffeur reed een meter vooruit, 2 meter achteruit, net zo lang heen en weer dat iedereen de mogelijkheid had om de Cheetah te fotograferen!
We waren na drie kwartier in Huhwluh voor de gamedrive. Deze startte om 12.30 uur. We hadden dekens uit de hotelkamer meegenomen en er lagen paardendekens in de terreinwagens klaar. Wij zaten weer hoog achterin, de wind was fris en de temperatuur was de helft gedaald. Gisteren 34 graden en nu 17 graden. Dat scheelt wel een trui en een jas!
Deze hadden we dus ook aan. Dit keer niet in een hemdje en korte broek. Maar een hemd, t-shirt, sweater, lange broek en jas! En dan nog een plaid over de schouders en een deken over de benen.
Het park was heel anders dan het Krugerpark. Veel groener en allemaal struiken. We kwamen al gauw neushoorns tegen en buffels. De gids kreeg via een bakkie door dat er leeuwinnen gespot waren en we reden met een bloedgang naar dat punt toe. Konden nog net de ruggen van de leeuwinnen zien bovenop de berg. Hopelijk zijn de foto’s gelukt.
De hele tijd rijdt zo’n gids dan heen en weer om een glimp van de wilde dieren te zien. We zagen nog weer giraffen, olifanten en een neushoorn die een showtje opvoerde door in een poel te gaan rollen. Prachtig om te zien.

Om 14 uur kregen we weer een barbecue, alias braai. Dat is de gewoonte blijkbaar. Je moet wel wat eten, want iets anders is er niet. Dus maar een beetje gegeten, want vanavond krijg je weer warm eten.
Na het eten maakten aapjes op de tafel brutaal de borden leeg. Ze waren vliegensvlug. We vertrokken na een klein uurtje verder met de wagen en zagen nog veel dieren.
Naast de neushoorns, buffels, leeuwinnen en olifanten kwamen we nog tegen: Impala’s, een schildpad, vogeltjes, wrattenzwijnen, waterbokken en aapjes.
We mochten er bovenop een berg nog even uit, maar dit was wel spannend. Je weet nooit of er een wild beest aan komt sluipen om onze lekkere lichamen op te peuzelen.
Maar geen grapjes over maken, want de gids vertelde dat er in de 12 jaar dat hij werkt, zeker 3 collega’s door leeuwen en olifanten waren aangevallen en het niet hebben overleefd.
Ze zijn trouwens, vooral bij neushoorns erg voorzichtig. Deze kunnen door stress aanvallen. Ook buffels, dit zijn de gevaarlijkste van de big Five!
Om 17 uur hadden we nog een sanitaire stop en kochten we lekkere warme chocomelk om warm te worden. Daarna de berg af en na nog wat olifanten en neushoorns reden we weer naar het startpunt om in de bus naar de Lodge te gaan.
Vanavond waren we pas na 20.30 uur aan het eten, wat erg laat is als je op tijd je bed weer in moet.
Morgen kiezen wij ervoor om geen gamedrive meer te doen om half 6. Wij hebben 2 x een gamedrive gedaan en de big five gezien!
Wij hebben de keuze gemaakt om morgenochtend een lokale school te bezoeken en moeten daarvoor om 9 uur klaarstaan met koffers en al gepakt.
Dus welterusten en de reis gaat morgen verder naar St.Lucia.

• 17 November 2017 - 06:01

Mariska:

Erg leuk alle verhalen te lezen!
    Veel plezier!
    Xxx